کد خبر: 42566

حسن رسولی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصلاح‌طلبان فعلا ناگزیر به استفاده از ظرفیت شعسا هستند/ تغییر اساسی در سازماندهی شورای‌عالی داده نمی‌شود

شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آخرین تجربه سازمان وحدت‌بخش و انسجام‌آفرین اصلاح‌طلبان بوده و هست، لذا تا زمانی که شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و سایر شخصیت‌های حقیقی موثر در عرصه سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه به یک سازمان جایگزین کارآمدتر نرسند، به‌نظر من ناگزیر به استفاده از این ظرفیت هستیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسن رسولی از اعضای هیات‌مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران است، او در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف بود و در انتخابات مجلس یازدهم نیز با پیشنهاد شورای مرکزی ستاد انتخابات به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان انتخاب شد.

وی به‌عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به عارف دلایل استعفا و تحولات آینده شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان را تحلیل کرده است که گفت‌وگو با این عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان در ادامه می‌آید.
 
با توجه به استعفای محمدرضا عارف تحلیل شما از تحولات شورای‌عالی و احتمال منحل شدن این مرجع اصلاح‌طلبی چیست؟

استعفای عارف را درحال‌حاضر از شما می‌شنوم و بنابراین نفیا و اثباتا درباره کناره‌گیری ایشان نظری ندارم.

 فارغ از موضوعیت استعفای ایشان نظر شما درباره آینده شورای‌عالی چیست؟ با توجه به جایگاه این نهاد تصمیم‌گیری آیا فرد تندتری جایگزین‌شان می‌شود و آیا اساسا ممکن است شورا با این اتفاقات منحل شود؟

قانون انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای به تصویب رسیده است که داوطلبان هر انتخاباتی با هویت فردی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند. امیدوارم هرچه سریع‌تر قانون به‌گونه‌ای مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد که نقش و جایگاه احزاب و انجمن‌های سیاسی به‌خصوص در مرحله ثبت‌نام و اعلام داوطلبان پررنگ‌تر باشد.

اما تا زمانی که به این هدف نرسیده‌ایم با تعدد و تنوع احزاب و نیز نامزدهای بالقوه انتخاباتی روبه‌رو هستیم، این تنوع و تکثر شخصیت‌های حقوقی و اشخاص حقیقی سیاست‌ورز در هر انتخاباتی سبب رسیدن به انسجام و اجماع است که لازمه ورود موفقیت‌آمیز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان محسوب می‌شود، از این رو پروژه‌های انتخاباتی را باید به‌عنوان یک محدودیت مدنظر داشته باشیم.

طی سال‌های اخیر هر دو جریان مطرح سیاسی کشور با انتخاب و متکی بر نوعی از تشکیلات هماهنگ‌کننده و انسجام‌بخش تلاش کردند این محدودیت را از حیث اثرگذاری بر آرایش‌های انتخاباتی به حداقل برسانند.

  ناگزیر به استفاده از ظرفیت شورای‌عالی اصلاح‌طلبان هستیم

وضعیت گذشته و آینده شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ناظر بر این چشم‌انداز چگونه است؟

شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آخرین تجربه سازمان وحدت‌بخش و انسجام‌آفرین اصلاح‌طلبان بوده و هست، لذا تا زمانی که شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و سایر شخصیت‌های حقیقی موثر در عرصه سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه به یک سازمان جایگزین کارآمدتر نرسند، به‌نظر من ناگزیر به استفاده از این ظرفیت هستیم، صرف‌نظر از نام و عنوان ماهیت؛ درواقع صرف‌نظر از عنوان و نام، اصل بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از چنین تشکیلاتی اجتناب‌ناپذیر است.

  تغییر اساسی در سازماندهی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان داده نمی‌شود

ممکن است با تحولات صورت‌گرفته و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری این شورا منحل شود؟

اینکه آینده این شورا چه خواهد شد بستگی به آسیب‌شناسی از عملکرد این شورا و پیشنهادهای جدیدی دارد که نهایتا مطرح می‌شود.

 اینکه رئیس این مرجع انسجام‌بخش چه کسی باشد طبق سازوکار مشخص پیش می‌رود؛ در گذشته بنابر توافق صددرصدی اعضای حقیقی و حقوقی شورای سیاستگذاری، دکتر عارف بدون رقیب انتخاب می‌شد.

اما اینکه ایشان قصد ادامه همکاری داشته باشد یا قصد کناره‌گیری باید از خودشان پرسید. به‌نظر من صرف‌نظر از نام و اینکه چه کسی این جلسه را اداره کند روال کار در حوزه اصلاح‌طلبی به‌گونه‌ای است که تصمیمات به‌صورت کاملا دموکراتیک گرفته می‌شود و تغییر اساسی در این سازماندهی داده نمی‌شود.

  اصلاح‌طلبان همچنان نیازمند خاتمی هستند

 به شخصیت‌های اثرگذار در جریان اصلاح‌طلب اشاره کردید، یکی از افراد موثر در این جریان خاتمی است. با توجه به اینکه عارف به خاتمی نزدیک بود، به‌نظر شما با این اتفاق نفوذ و قدرت خاتمی در سیستم تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبی چگونه خواهد شد؟

خاتمی در جریان اصلاحات یک شخصیت جامع‌الاطراف و مورد وثوق همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی است. بعید می‌دانم به این زودی‌ها تغییری در جایگاهش در جامعه اصلاح‌طلب حاصل شود و فکر می‌کنم همچنان جامعه اصلاح‌طلبان در بزنگاه‌ها نیازمند بهره‌گیری از اعتبار و ظرفیت خاتمی است.

 شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با هر نام و عنوان دیگری تا زمانی که زمینه نقش‌آفرینی کامل و مطلق اعضا فراهم نشود، از حمایت‌های خاتمی به‌عنوان یک شخصیت مورد قبول و نظریه‌پرداز بی‌نیاز نیست.

فکر می‌کنم همچنان اصلاح‌طلبان به اعتبار و نفوذ وی نیازمند خواهند بود و این تغییر عنوان یا سایر تغییراتی که ممکن است در آینده پیش بیاید، تغییری در نسبت جریان اصلاحات با مرجعیت و محوریت خاتمی نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط:

 

مرتبط ها